Lifestyle

Persoonlijk praatje

Niet weten wat je wilt, is heel erg frustrerend! Ik zit nu in eind 4 havo en dat betekend dat het nog maar een jaar duurt en dan doe ik examen. Het lijkt allemaal nog zover weg, maar eigenlijk is het best wel dichtbij. Examen doen betekent naast hard leren, ook nog eens van school gaan en een opleiding kiezen. Daar loop ik dus vast. Behalve dat ik het super fijn vind, dat ik bijna klaar ben met de middelbare school, weet ik echt niet wat ik later wil doen. Er zijn gewoon te veel opleidingen en allemaal hebben ze voor- en nadelen.

Daarnaast weet ik ook nog of ik wel echt naar het hbo wil. Ik weet gewoon niet of ik het hbo wel aankan en of ik dus niet mbo moet gaan doen. Met hbo kan je veel meer, maar dat is dan ook het enige voordeel wat ik er in zie.

Ik ben officieel vastgelopen in mijn zoektocht naar een vervolgopleiding en ben hopeloos. Dus vandaar dat ik me afvraag hoe jullie dat hebben gedaan, want ik kan niet de enige zijn die dit ongelofelijk moeilijk vind, toch?

Dus hoe heb jij een vervolgopleiding gekozen en hoe lang deed je daar over?

Loves Yvet

11 gedachten over “Persoonlijk praatje

  1. Ulgh I know the struggles!.. Ik heb heel lang vastgezeten dat ik echt geen enkel idee had. Ik ben naar enorm veel opendagen geweest en alles was wel leuk, maar had niet de ‘wow-factor’. Waar ik op een gegeven moment naar ben gaan kijken of ik een van mijn hobby’s kon gaan combineren in een opleiding, in mijn geval was dat mode. Ik heb hier een opleiding voor gevonden en daar heb ik me nu ook voor ingeschreven! Ik wilde dit echt heel erg graag en kijk er erg naar uit om te beginnen!
    Wat betreft mbo, daar heb ik zelf ook over nagedacht omdat er dan veel minder theorie is en ik al had kunnen gaan werken. Bovendien zijn ze momenteel juist op zoek naar mensen met een mbo opleiding omdat die veel meer ervaring hebben in de praktijk! Met mbo4 is helemaal niks mis, en je kan altijd nog doorstromen naar hbo. Heeeeel veel succes! Je komt er wel uit:)

  2. Ik herken het heel erg. Ik was ook bang voor hbo. Ik vroeg mezelf af: zou ik niet gewoon mbo kiezen zodat ik het sowieso haal en het de komende jaren makkelijker heb? Ik heb toch voor hbo gekozen, het verschil tussen mbo en hbo is heel erg groot. Je krijgt veel meer zelfstandigheid op een hbo opleiding en je mag er ook lang over doen. Ik zou als ik jou was voor hbo kiezen en als je het dan toch niet haalt uiteindelijk, kun je nog altijd voor een mbo opleiding gaan. Als je iets kiest wat je interesseert, zul je het wel halen meid! Ik twijfelde tussen psychologie en PABO, ik heb uiteindelijk voor PABO gekozen. Ook nu twijfel ik nog steeds en vraag ik mezelf soms af of dit echt is wat ik wil, maar ik heb nog een heel leven voor me denk ik dan. Als ik na 10 jaar denk, hmm ik wil niet meer in het onderwijs werken dan kun je nog altijd een andere studie doen. Probeer dus niet de gedachten te hebben dat je een studie moet kiezen voor de rest van je leven, het leven is lang genoeg om ook andere studies te doen. Er zijn zat mensen van 30 jaar die een opleiding doen, omdat ze toch iets anders willen met hun leven. Als je een studie kiest is het belangrijk om voor jezelf na te gaan of je jezelf het ook echt ziet doen. Zie jij jezelf na 10 jaar hetzelfde werk doen of zou je gek worden? Kies iets wat bij je hart ligt. Ligt het meer in technische kant, meer economisch, meer sociaal of grafisch? Als je daar uit bent, kun je op internet gaan zoeken naar sociale opleiding, grafische opleiding etc. Dan heb je daar zat keuze uit. Succes meid!

  3. Ik ben eerst heel erg naar mezelf gaan luisteren: wat zie ik mezelf later doen? Nou, daar kwam niet heel veel uit ofzo, maar ik ben wel alle beroepen langsgegaan die de volwassenen in mijn kenniskring uitoefenen. Toen heb ik stuk voor stuk gekeken of ik dat of iets dat daarop lijkt zou kunnen doen. Dat is misschien iets wat jij ook zou kunnen doen? Wat je ook nog kunt doen: ga in je hoofd plekken na waar mensen werken. Bijvoorbeeld: ziekenhuis, theater, school, apotheek, kledingwinkel, drogisterij, supermarkt, kantoren, distributiecentra et cetera. Als je zoiets hebt van: ugh neeeee daar moet ik niet aan denken! Dan weet je dat ook weer en dan weet je ook dat dat het niet is. Verder is het zeker super handig om naar studiemarkten en -voorlichtingen te gaan. Kijk naar je interesses, geef deze aan, misschien kunnen zij er wat mee. En ga naar Sandrijn of Nick (in J7) voor een studiepraatje! Zij kunnen je ook zeker heel goed helpen. Gewoon aangeven waarin jij zelf geïnteresseerd bent, dan kunnen zij opzoek gaan naar een studie die daarbij aansluit. En wat ook erg belangrijk is: als je denkt dat je je studie hebt, tóch nog verder zoeken! Ik was er bijvoorbeeld al een lange tijd van overtuigd dat ik geneeskunde wilde gaan studeren, maar omdat dat een lotingsstudie is, moest ik ook voor een plan B kijken. Door naar vergelijkbare studies op zoek te gaan, heb ik uiteindelijk dé perfecte studie voor mij gevonden!
    En mijn allerlaatste doch erg belangrijke tip: je kiest een studie, geen beroep!! Natuurlijk moet je na je studie wel aan de bak, maar kies een studie die je oprecht leuk vindt! Dat is echt heel belangrijk. Omdat je het één studeert, kan je ook nog in een heel andere beroepssector terechtkomen. Wees echt niet te bang dat je voor je leven lang aan die ene studie vastzit, dat is echt niet waar!
    Ik hoop dat je er een beetje iets aan hebt gehad! Maar ik kan het je wel echt heel erg aanraden om even bij Sandrijn/Nick langs te gaan, dat heb ik altijd heel fijn gevonden!
    Succes!

  4. Super moeilijk inderdaad! Ik had altijd voor me dat ik naar het conservatorium wou.. Maar in het laatste jaar leek het me helemaal niks meer! Toen ben ik naar heel veel informatie avonden gegaan van verschillende opleidingen en ben ik uiteindelijk op de kappers academie gekomen.. Vind het super leuk en kan er mijn creativiteit in kwijt, maar volgend jaar heb ik die ook afgerond en wil daar eigenlijk nog een opleiding na doen.. Nog geen idee wat! Is super frustrerend he haha

  5. Ik vond mijn profielkeuze ( natuurlijk niet hetzelfde als studiekeuze maarja ) ook enorm lastig, maar te lang nadenken over de perfecte keuze hielp juist niet bij mij. Ik had een heel fijn test programma en ik heb goed nagedacht van: wat vind ik nou echt leuk? Het leek niet perfect, maar bleek dat wel te zijn achteraf.

  6. Hetzelfde speelt zich bij mij nu ook af. De twijfel is echt verschrikkelijk maar het beste wat ik kan aanraden is gewoon om echt te gaan kijken bij de opleidingen. Ook weet ik bijna zeker, ik vertrouw er in ieder geval op, dat als jij de havo hebt afgesloten dat je het hbo dan aankunt. Succes ermee! Xoxo

  7. Begrijpelijk dat je het niet weet! Zelf wist ik ook niet wat ik na de havo wou gaan doen. Daarom koos ik er voor om eerst een jaar mbo te gaan doen. Zo kan je rustig wennen aan het langer reizen, de manier van werken (die is toch weer iets anders op het hbo, maar veel komt ook overeen) en je hebt langer de tijd om te kijken wat je echt wilt. Zelf weet ik nu, na mijn (bijna) jaar mbo helemaal zeker wat ik wil gaan doen. Ik ben zelf gegroeid, volwassener geworden en klaar voor mijn nieuwe opleiding. Met mijn mbo opleiding ben ik daarom ook vorige maand al gestopt.

    Ik wens je veel succes bij je keuze!

Geef een reactie

