Lifestyle

Mijn ervaring: de pil

Vandaag wil ik jullie mijn ervaring met de pil vertellen. De pil wordt al jaren gebruikt als anticonceptie, maar soms hebben vrouwen nogal moeite met deze vorm van anticonceptie. Vandaar dat het mij leuk leek, als ik jullie mijn ervaring vertel. Je kunt hierin mijn ervaring lezen en mijn tips. So lets start!

Rond mijn dertiende begon ik met de pil. Ik ging bijna op vakantie en wilde echt niet ongesteld worden. Ook had ik geen zin in het gedoe met tampons, dus daar ging ik dan met mijn moeder naar de dokter. Na wat overleg, hadden besloten dat ik aan de pil mocht. Zo gezegd, zo gedaan!

Toen ik er eenmaal aan begon, vond ik het een wondermiddeltje. Het werkte super, en mijn huid werd er ook rustiger door. Maar na een tijdje kreeg ik hoofdpijnaanvallen. Mijn moeder wilde dat ik daarom even stopte met de pil. Dat even veranderde al snel in 2 jaar, waardoor ik na een tijdje toch weer genoeg kreeg van het ongesteld zijn. Dus ik ging weer naar de dokter, en weer kreeg ik de pil.

Deze keer ging het iets minder makkelijk, ik werd de hele tijd door de pil heen ongesteld. De dokter zei dat mijn lichaam weer moest wennen, omdat het zo lang geen pil heeft gehad. Dus ik keek het aan. Het verbeterde inderdaad, want na 2 maanden kon mijn lichaam er gewoon weer tegen.

Inmiddels ben ik nu 17 en al weer 2 jaar aan de pil. Het heeft heel veel tijd gekost voordat mijn lichaam er aan gewend was, maar het was het zeker waard. Wel heb ik soms nog tussendoor erge krampen, maar daar valt mee te leven. Tegenwoordig is mijn huid namelijk wel een stuk gaver, heb ik bijna geen hoofdpijn meer en kan ik gerust 3 maanden de pil doorslikken. Maar het kost tijd. Heb je zelf het gevoel dat je geen zin hebt om je lichaam eraan te laten wennen, dan zal ik je aanraden een ander anticonceptiemiddel te overwegen.

Nog even wat tips op een rijtje:
– Laat je goed informeren bij je huisarts
– Ga niet gelijk naar de dokter als je een keer een bijwerking hebt gehad
– Heb geduld
– Probeer 3 maanden de pil die je voorgeschreven krijgt, daarna kun je altijd nog voor een zwaardere of lichtere pil gaan

Ik hoop dat jullie iets aan dit artikel hebben gehad. Als je nog vragen hebt, mag je die altijd stellen. Desnoods kun je mij mailen, yvet.m.g10@gmail.com. Gebruik jij de pil?

Loves Yvet

9 gedachten over “Mijn ervaring: de pil

  1. Goed artikel! Zelf gebruikte ik een jaar lang een pil, die werkte daarna niet meer super waardoor ik steeds tussendoor ongesteld werd. Toen ik over ging op een andere was ik alleen nog maar ongesteld dus dat was ook geen succes. Daardoor besloot ik te stoppen, wat voor mij het beste besluit ooit was. Geen last meer van bijwerkingen of wat dan ook; heerlijk

  2. Ik schrik een beetje van dit artikel! Wat een narigheid heb je door moeten maken. Ik ben zelf nu 5 jaar aan de pil en heb nooit iets gemerkt aan kwaaltjes of veranderingen met mijn huid. Ik ben er wel zeker 5 kilo van aangekomen…

  3. Wow wat was jij al vroeg met het gebruiken van de pil! Ik heb wel eens gehoord dat dat niet zo goed is maar ja haha geen idee… Ik zelf heb ‘m ook. In het begin had ik een hele sterke en werd ik er wat dikker door. Met de pil die k nu heb , heb ik nog nooit iets raars meegemaakt ofzo ! X

  4. Handig om te lezen. Mijn ervaringen zijn niet allemaal positief. Hier wou ik binnenkort ook iets over schrijven.

    PS er loopt op mijn blog een win actie met minimal sieraden. Leuk voor het najaar!

  5. Ik gebruik al ongeveer 4 jaar de pil. Kreeg er in het begin enorme hoofdpijnaanvallen van, echt om te janken! Verder houd ik wel vaak vocht vast voordat mijn periode weer begint, dat is wel vervelend.

  6. Heb een tijd terug een paar maanden de pil geslikt, maar ondanks dat het goed zou moeten gaan met mijn andere medicijnen voelde ik me enorm slecht door die pil. Binnenkort ga ik het wel weer eens proberen denk ik, want ongesteld in de zomervakantie is echt mega irritant 😉 Fijn artikel! xoxo

  7. Ik ben op mijn vijftiende begonnen met de pil, dus ik gebruik em nu al bijna 4 jaar en ik heb er op het begin erg veel problemen mee gehad. Ik begon met de minst sterke pil, daarna kreeg ik een sterkere, daarna nog een sterkere en nu zit ik op nog een sterkere Mycrogynon 50, dus dat is een van de sterkste pillen. Helaas word ik door de pil wel wat heftiger ongesteld dan normaal, maar hier krijg ik voor terug dat ik vier pilstrips kan slikken voor ik ongesteld wordt. Zo ben ik dus maar om de drie maanden ongesteld. Dit kan volgens de dokter ook geen kwaad, daar heb ik natuurlijk wel goed naar geïnformeerd. Ik ben er in ieder geval erg blij mee, goede uitvinding!

Geef een reactie

